دیدآرت

جادوی سینما در همین نزدیکی

يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۳۲ ق.ظ

جادوی سینما و رسانه های تصویری را حتما نباید در سینمای سه بعدی و جلوه های ویژه و این جور چیزها جست و جو کرد...
اکثر ما آدم هایی نیستیم که به زمین خوردن کسی بخندیم-اصلا در فرهنگ ما و در انسانیت هم ،چنین چیزی نمیگنجد که کسی به زمین خوردن کسی بخندد.اما بعد از کمی عادت کردن به تماشاچی بودن تلوزیون و اهلی شدن، دیگر خندیدن به زمین خوردن دیگران در قالب برنامه های فان و خنده بازاری برای ما امری عادی میشود. به نظر می آید مشکلی این وسط هست.
این رسانه چه بلایی سر تصویر و بعد تر چه بلایی سر ما می آورد که ما ناخواسته این طور تغییر میکنیم؟
در این مدیوم و بخصوص در فیلم که داستان جزء لاینفک آن است چه اتفاقی می افتد که گاهی ما با شخصیت اول یک فیلم که ممکن است آدم مورد دار و یا حتی تبهکاری هم باشد هم حسی پیدا می کنیم و موفقیت او موفقیت ما می شود و دردش درد ما. مثلا در فیلم اینسپشن اثر کریستوفر نولان مشتی تبهکار همه نوع خلاف میکنند تا یکی از آنها به خانواده اش برسد.از قضا جدایی او از خانواده اش هم بخاطر همین تبهکاری وی بوده است.جالب تر روش رسیدن او به خانواده اش است که باز هم با خلاف میسر می شود. در آخر هم وقتی فیلم به مرحله جمع بندی میرسد همه خیالشان راحت میشود از این که بالاخره شخصیت اول فیلم به مقصودش رسیده است.
به نظرم هنر به شدت ظرفیت این را دارد که عقل را زائل کند و آدرس غلط بدهد به مخاطبش. مسئله زیبایی شاید یکی از مهم ترین ابزاراتی باشد که با آن عقل زائل می شود. هر چند خود زیبایی تعاریف مختلف و بعضا متضادی در طول تاریخ پیدا کرده اما از مهمترین کارکرد های آن در اثر هنری میتواند این باشد که گاه به مخاطب اجازه ورود به عمق و مبانی فکری و اندیشه حاکم بر یک اثر را نمی دهد.این زیبایی گاه در قالب ابتکار، گاه در قالب یک درام پر کشش، گاه با رنگ و لعاب و گاه با ترکیب بندی های خارق العاده خودش را مینمایاند.
چطور میشود از این سد عبور کرد؟ آیا راهی هست؟

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۳۲ ق.ظ
  • صادق لطفی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی