دیدآرت

راه هایی برای ایده یابی

دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۰۶ ق.ظ

این مطلب قبل تر تو یانون دیزاین منتشر شده. دوستانی که تو زمینه هنر، کتاب می شناسن،خوبه که به این آدرس برن و معرفی کنن.

شک ندارم چالش با این کتاب برای اهل هنر، از عنوان روی جلد شروع می شود: "دستور العمل های فیل آبی برای ایده یابی". به همین جهت بد ندیدم این یادداشت را با متنی که خود نویسنده در انتهای کتاب آورده شروع کنم:

"از هم اکنون برخی از واکنش ها در قبال موضوع کتاب حاضر را پیش بینی می کنم!

گروهی یافتن ایده در هنر را نوعی الهام شهودی می دانند پس با صراحت با چارچوب های مستند این کتاب مخالفت خواهند کرد. علی رغم این مخالفت، پیشاپیش به آنها احترام می گذرام. چون خود نیز به این الهام شهودی در برخی موارد باور دارم.

گروهی هیچ گونه قاعده مندی را برای هنر جائز نمی دانند. از نگاه آن ها این گونه کتاب ها ارزش خواندن ندارند. متاسفانه در دوره پست مدرنیسم باید این گونه نظرها را تحمل کرد!

گروهی دیگر قضاوت منصفانه ای خواهند داشت و از این که به کارگیری این اصول در نهایت به قالبی شدن آثار منجر خواهد شد نگران هستند.

گروهی از دانشجویان هم این کتاب را کمک درسی و حل المسائل تلقی خواهند کرد!

آخرین گروه همان هایی هستند که به آنها دل بسته ام؛ آستین بالا خواهند زد و در این راه صعب مرا همراهی خواهند کرد. این گروه باور دارند که این قواعد تنها در بخش کوچکی از دنیای هنر کاربرد دارد، دنیایی که علی رغم کوچکی اش،بسیار وسیع و غیر قابل تصور است..."

خیلی از ما به دلایل مختلف، اغلب ایده قابل قبولی برای کارهای گرافیکی به ذهن مان نمی رسد. خیلی ها فکر می کنند که خلاقیت و ذهن شکوفا عطیعه ای الهی هست که به عده معدودی داده شده و به عده ای نه. از همین روی، باب خلاقیت را برای خودشان مختومه فرض می کنند و به این باور می رسند که آدم های خلاقی نیستند. 

بر خلاف این نوع نگاه، استاد حسین نیرومند -نویسنده کتاب-بر این اعتقاد است که از طریق مجموعه ای از روش ها و دستور العمل ها تا حدود زیادی می شود به فرایند ایده یابی دست پیدا کرد. وی از طریق دسته بندی انواع ایده ها در شانزده روش به این مهم دست پیدا کرده است.

فصل اول کتاب، آشنایی با برخی مفاهیم و کلماتیست که مانوس شدن با آنها به فهم بهتر فصل های بعدی کتاب کمک زیادی می کند.

بر خلاف برخی از کتاب های تالیف شده در حوزه هنر، این کتاب دارای ارجاعات مناسب بصری درباره محتوای خودش است به گونه ای که  تداعی اکثر مثال های درون متن به ذهن مخاطب سپرده نمی شود. 

بعد از شرح و توضیح روش ها، در فصل آخر آثار مهم هنرمندان در این شانزده روش مورد بررسی قرار می گیرد.

نکته ای که نویسنده بر روی آن تاکید می کند این است : تنها راه برای موفقیت در به کارگیری این اصول،ذهنی کردن آنهاست.

آنچه در این کتاب مشهود است تلاش و کوشش عظیم نویسنده در قاعده مند کردن مسائل حوزه ایده یابی است است (تلاشی که شاید مخالفینی هم داشته باشد که در بالا به آن اشاره شد) علی رقم این ساختار، متن کتاب ابدا خسته کننده ،خشک و ماشینی نیست. شوخی های نمکین در میان کار و شیوه نگارشی نویسنده کتاب را خواندنی کرده است.

این کتاب صرفا برای ایده یابیست و نه چیز دیگر. مسائلی مانند ترکیب بندی، لی اوت، زیبایی شناسی و .. مواردی نیست که این کتاب بخواهد به آن ها پاسخ دهد.

هر چند تمرکز کتاب بر ایده یابی در عرصه گرافیک و کاریکاتور است اما تا حد زیادی می تواند کمک حال افرادی باشد که در حیطه هنرهای تجسمی مشغول به کار هستند. قطعا بی تفاوتی به این کتاب از دو حیث می تواند خطرناک باشد:

اگر طرح چنین مطالبی در حوزه هنر رهیافت درستی باشد پس با نخواندن آن سر خط های جدیدی را از دست داده ایم. اگر هم گمان می کنیم این نوع مسائل می تواند شروع یک بحران و انحراف در عرصه هنری باشد، باید زودتر جلوی آن را گرفت. پس در هر دو صورت چاره ای جز خواندن این کتاب نیست!

پ ن: آدرس فروشگاه هم به این قراره:

خیابان کارگر جنوبی، نبش خیابان شهید نظری، کمی به سمت داخل خیابان شهید نظری دری هست که خیلی حس دعوت کنندگی نداره و اصلا کلی ترسناک هم هست. بعد از ورودی، روی دیوار روبرو نوشته شده: "آسانسور پاگرد طبقه اول"..پله ها را دنبال کنید تا برسید به انتشارات میردشتی. به آسانسور هم نیازی نیست!

  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۰۶ ق.ظ
  • صادق لطفی زاده

نظرات  (۳)

  • ایمان میرزایی
  • سلام بر برادر گرامی آقا صادق بزرگوار
    واقعا این کتاب عالیه همون طور که گفتم ناشرش(میردشتی) میگفت دانشجو های معماری و سینما و حتی رشته های دیگه این کتاب رو میخرن و فروش خوبی رو داشته . . .
    و البته واقعا صفحه آرائییش ضعیفه :|
    و مطالبش کم نظیره. . .
    بهشون پیشنهاد دادم که به استاد یرمند بگن براشون یک کتاب دیگه نویسه گفتن در حاله چاپه :|
    اصن به ما پیشنهاد نیمده :|
    یاحق
    پاسخ:
    :)
    سلام.

    به هرحال سایت دردسرهای خودشو داره دیگه... یاحق
    پاسخ:
    سلام حسین جان
    البته حرفت درسته ولی ربطش رو به پست نفهمدیم
    کمی بیربط!
    سلام دوستان
    ابجد نام خودتان را حساب کنید!
    http://gholipasandi.ir/abjad
    موفق و پیروز باشید
    پاسخ:
    حساب کردم!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی