دیدآرت

در معبد طراحی- حرکت اول

سه شنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ

در ادامه مطلب "ده بار ببین،یک بار بکش" قرار بر این شد که کلیاتی از تمرینات بهبود طراحی با دست رو ارائه بدم خدمت دوستان.

اما چند تا توضیح قبلش نیازه:

در این مطلب فشرده قصد آموزش طراحی آناتومی یا طراحی اشیا بی جان و یا حتی طراحی های ذهنی رو ندارم. این ها تمرین های مرحله صفر هستند برای افرادی که تا بحال به هر دلیلی موفق به انجام طراحی نشدن.

و اما طراحی

در یک توضیح ساده طراحی در واقع فرایند هماهنگ شده چشم، مغز و دست یک انسان هست. همون طور که خیلی از عمل های انسانی ترکیبی از هماهنگی چند اندام هست و نیاز به تمرین و ممارست داره، طراحی هم چیزی غیر از این نیست.

مهمترین چالش در طراحی هماهنگی دست و ذهن هست و خب در اول کار شما مثل بچه ای می مونید که تازه بدنیا اومده و حتی راه رفتن رو بلد نیست.شما باید انیقدر الگو برداری کنید و امتحان کنید و شکست بخورید که راه رفتن یا همون طراحی کردن رو یاد بگیرید.

دست یک طراح در نهایت باید به حدی از حساسیت برسه که ریز ترین و جزئی ترین مانور های ذهنی رو بتونه پیاده کنه و این اگر بدست بیاد فوق العاده است!

با یک مداد و کاغذ شروع کنین. در ابتدای کار قرار نیست خرج زیادی بکنیم. اگر مقدور هست براتون کاغذ ساندویچی فله ای بگیرید و شروع بکنین.

 

حرکت اول:

سعی کنین یک خط راست افقی از راست به چپ کاغذ بکشین. توجه داشته باشین که باید این کار رو به آرامی انجام بدین و گرنه تو سرعت بالا همه خطوط براحتی صاف کشیده میشن و نقاط ضعف دست شما نمایان نمی شه.

احتمالا موقع کشیدن، دست شما روی کاغذ قرار داشته. یه نکته خیلی مهم اینه که شما باید بتونین با کتف تون طراحی کنین. مثل رباط های تک بازویی کار خونه های ماشین سازی شما باید همه حرکات را با کتف انجام بدین و نه با مچ یا آرنج! قطعا روزای اول سر کتفتون درد میگیره اما کم کم عادت میکنین. همه اینا برای این هست که اگر این مساله رو بدرستی رعایت نکنین دست شما مثل پرگاری میشه که مرکز اون یا مچ دستتون هست یا آرنج و این باعث میشه همه خطوط راست شما تبدیل به منهنی بشه.

احتمالا تو همین حرکت اول گند زدین. اما اشکالی نداره. دوباره تلاش کنین. دوباره همین خط راست رو در پایین خط اولی بکشین. تا مدت ها تمرین شما همینه

کشیدن خط های افقی زیر هم دیگه و با فواصل مساوی. این فواصل مساوی مهمه هست و سعی بکنین بدون کمک از هیچ ابزاری و فقط با چشمتون این اندازه ها رو تخمین بزنین.

یادم هست ترم یک دانشجویی باید جلسه ای حدود 50 صفحه از این به ظاهر مزخرفات برای استاد می بردیم!

همین تمرین رو اینبار از چپ به راست انجام بدین و کم کم خطوط عمودی رو هم به تمریناتون اضافه کنین.یکبار از بالا به پایین و یکبار از پایین به بالا.


نکته حیاتی حیاتی حیاتی!!!

بهتر اینه که شما از یک تخته شاسی استفاده کنین. اندازه آ چهار برای شروع خوبه. نکته مهم اینه که  شما باید همیشه شاسی رو بصورت عمودی نگه دارین. و زیرشاسی رو مثلا به شکمتون بچسبونین و دست مخالف رو روی سر شاسی نگه دارین. خیلی دیده شده که رفقا و دوستان برای کشیدن خط های عمودی تخته شاسی رو کج میکنن!! درسته که خط عمودی کشیدن سخته اما شدنیه .زاویه تخته رو به هیچ وجه تغییر ندین.


لطفا نپرسین اینا به چه دردی میخوره. فقط اگر علاقه دارین انجامشون بدین و تا جایی که میتونین هم انجام بدین. مثلا روزی ده صفحه شاید بد نباشه. بعد ها از جکمت این حرکات خشک و خشن آگاهی پیدا می کنین. 


به مناسک سخت معبد طراحی تن بدین تا به اوج برسین. اگر دیدن حوصلش رو ندارین و سخته و از این جور حرفا همین الان مداد کاغذ رو ببوسین و بگذارین کنار. از پله های معبد پایین برید و وارد همون شهر تکراری و روزمره ای بشین که قبلا ازش اومدین :)

  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ
  • صادق لطفی زاده

نظرات  (۶)

آقا سلام علیکم
با عرض پوزش
چطوری میشه از این مدل های وکتور پشت سر هم تولید کرد؟ مثلا یه تصویر وکتور از این طرف میاد از اون طرف میره،دقیقترش منظورم عکسای دنباله دار هست که یه انمی چند ثانیه میشه
هیچ جا ج پیدا نکردم این شد مزاحم شدم
پاسخ:
سلام دوست من 
من دقیق منظورت رو متوجه نشدم
میتونی لینک یه نمونه رو برام بفرستی تا منظورت روشن تر بشه؟

  • حیدریم نحن ابناء الحیدر
  • http://inbox.blog.ir/

    آقا تو این لینک براتون آپلود کردم .
    ممنون از لطفتون...
    پاسخ:
    خب این چیزی که من میبینم به احتمال زیاد یه برش از یه کار انیمیت شدست که معمولا با پلاگینای افتر افکت و نرم افزارای سه بعدی میسازنش
    الان یه کفش اون وسطه و یه سری موج نقطه ای. شما دنبال ساخت این موج ها هستی؟
    بله اون موج ها و سیر حرکت کفش چجوری ایجاد میشه؟
    فایلش که کامل یه 100 تا عکس png پشت هم هست
    پاسخ:
    اینا تو افتر افکت ساخته شده
    کفش حرکت موشن بلر داره
    و اون خطوط موجی هم با پلاگین ترپکد فورم ساخته شده
    آقا خیلی ممنون از راهنمایتون فقط یه سوال دیگه
    خوده افتر افکت هم خروجی عکسای png پشت هم رو میده بهمون؟
    پاسخ:
    بله می ده

    سلام
    خیلی کار خوبی رو شروع کردین.
    چون ماها دیگه حوصله کنکور و رفتن به دانشکده هنر و پشت میز نشستن رو نداریم و می خوایم سریع بریم سر اصل مطلب.
    پاسخ:
    اصل مطلب اینه که باهاس حوصله داشته باشی برادر
    حوصله تمرین رو داریم،حوصله وقت تلف کردن توی کلاس دانشگاه رو نداریم.(البته کلی نمی گم)
    منتظر تمرین های بعدی هستم.
    موفق باشی
    پاسخ:
    ممنون
    :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی